Οι τιμές των καυσίμων είναι ένα θέμα που απασχολεί όλη τη χώρα καθημερινά. Αυτή τη χρονιά είδαμε τις τιμές να κυμαίνονται από μεσαία επίπεδα μέχρι και πάρα πολύ υψηλά. Τι είναι όμως αυτό που καθορίζει την τιμή των καυσίμων; Ας δούμε αναλυτικά τους λόγους αύξησης των τιμών και τι θα συμβεί μελλοντικά στους κινητήρες βενζίνης και ντίζελ.
Όπως όλοι διαπιστώνουμε καθημερινά οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται, με την αμόλυβδη βενζίνη να πλησιάζει τα δύο ευρώ το λίτρο, επιβαρύνοντας τις οικογένειες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για το Πάσχα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Αττικής προβλέπει ότι το κόστος της αμόλυβδης βενζίνης σύντομα θα ξεπεράσει το ψυχολογικό φράγμα των 2 ευρώ το λίτρο, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, όπου μπορεί να φτάσει τα 2,20 ευρώ το λίτρο. Εν τω μεταξύ, οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, γεγονός που εκ των πραγμάτων απαγορεύει τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες.
Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, προβλέπει ότι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σύντομα θα ξεπεράσει το ψυχολογικό φράγμα των 2 ευρώ το λίτρο, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, όπου μπορεί να φτάσει τα 2,20 ευρώ το λίτρο. Σήμερα, η μέση τιμή πανελλαδικά είναι 1,95 ευρώ το λίτρο, δηλαδή λίγο κάτω από τα δύο ευρώ.
Επομένως, το κόστος πλήρωσης του ρεζερβουάρ ενός αυτοκινήτου έχει αυξηθεί κατά περίπου 15%, από περίπου 60-70 ευρώ σε 80-90 ευρώ, επιβαρύνοντας τις οικογένειες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για το Πάσχα.
Οι παράγοντες της αγοράς εντοπίζουν διάφορους παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές των καυσίμων. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη, η οποία περιλαμβάνει φόρους, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις, αντιπροσωπεύει το 57% της τελικής τιμής.
Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37%, ενώ το μικτό κέρδος της εμπορίας και της λιανικής πώλησης υπολογίζεται στο 6%. Η διακύμανση της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου επηρεάζει το κόστος αγοράς προϊόντων από τα διυλιστήρια.
Είναι σημαντική η πληροφορία πως τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών, γεγονός που προκαλεί τη μετακύλιση των μειώσεων με χρονική υστέρηση. Τα μεσογειακά διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τις τιμές της αγοράς Platts, οι οποίες επί του παρόντος δεν ακολουθούν την τάση του Brent.
Αρχικά, οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθιστώντας παράνομη την εκπομπή CO2 από τα νέα αυτοκίνητα.
Η κίνηση αυτή ουσιαστικά απαγορεύει τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες. Η Γερμανία ήρε το βέτο της με αντάλλαγμα μια εξαίρεση για τα συνθετικά καύσιμα που θα παράγονται στο μέλλον.
LifestyleΣkοτώθηκε σε τροχαίο ο γιος διάσημης Ελληνίδας δημοσιογράφουLifestyleΤην παράτησε μετά από 8 χρόνια σχέσης: Στη φόρα η πραγματική αιτία χωρισμού Ρέμου-Μακρυπούλια λίγο πριν το γάμο
Αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα το 2050.
Η Γερμανία είχε μπλοκάρει τον Μάρτιο έναν κανονισμό που πρότεινε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα με την επιβολή 100% ηλεκτρικών κινητήρων μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Για να μπορέσει να εξηγήσει αυτή την αλλαγή, η Γερμανία ζήτησε από την Επιτροπή να υποβάλει πρόταση που θα άνοιγε το δρόμο για αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα, τα οποία βρίσκονται ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης. Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων υποστηρίζεται από τις γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την επέκταση της χρήσης των θερμικών κινητήρων μετά το 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία κατέληξαν σε συμφωνία για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων. Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ ανέφερε χαρακτηριστικά: «Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μπορούν να κυκλοφορούν στους δρόμους μετά το 2035, εάν χρησιμοποιούν καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2». Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ αμφισβητούν την τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων, θεωρώντας την δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπογόνα. Πολλοί ειδικοί σε θέματα αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι τα συνθετικά καύσιμα θα διεισδύσουν στην αγορά έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι τιμές των οποίων αναμένεται να μειωθούν τα επόμενα χρόνια.
Επομένως, γίνεται αντιληπτό πως οι τιμές των καυσίμων σημειώνουν μόνο αύξηση. Η Γερμανία από τη μεριά της ενώ είχε συμφωνήσει στον κανονισμό για τη μείωση CO2, αργότερα σημείωσε στροφή και επέτρεψε τα συνθετικά καύσιμα. Αναμένουμε να δούμε τις εξελίξεις οι οποίες έως το 2035 θα είναι μοιραίες.
Περισσότερες Ειδήσεις σήμερα
Καίει το αυτοκίνητο σου περισσότερη βενζίνη – Το λάθος που κάνεις
Βενζίνη: Ετοιμαστείτε για πάνω απο 2 ευρω το λίτρο – Οι πρώτες περιοχές που ξεκινούν
Πολύ δuσάρεστα νέα για τα καύσιμα – Αuτή είναι η νέα τıμής της βενζίνης