Στις 9 Αυγούστου του έτους 1978 κανείς από τις επιβαίνοντες στην πτήση 411 της Ολυμπιακής δεν περίμενε πως η ζωή του μετά από λίγη ώρα θα έμπαινε σε κίνδυνο εξαιτίας μίας βλάβης στο αεροπλάνο που οδήγησε σε έκρηξη κινητήρα του αεροσκάφους. Όμως, οι 418 επιβάτες είχαν να ευγνωμονούν για μια ολόκληρη ζωή τον πιλότο που με την ψυχραιμία του και τη γνώση του κατάφερε να διαχειριστεί την κατάσταση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και τελικά να σώσει τις ζωές τους από βέβαιο θάνατο. Το όνομά του ήταν Σήφης Μιγάδης.
Πτήση Ολυμπιακής 411: Το θηριώδες Boeing της εταιρείας που θα ταξίδευε στη Νέα Υόρκη
Η πτήση θα ξεκινούσε από το παλιό αεροδρόμιο στην περιοχή του Ελληνικού και είχε περιορισμό τη Νέα Υόρκη, μία από τις μεγαλύτερες πόλεις των ΗΠΑ. Το αεροπλάνο ήταν έτοιμο για απογείωση και οι 400 επιβάτες και τα 18 μέλη του πληρώματος, μεταξύ αυτών οι δύο συγκυβερνήτες, είχαν ήδη πάρει τις θέσες τους. Το αεροπλάνο άρχιζε να αναπτύσσει ταχύτητα. Όλα κυλούσαν ομαλά μέχρι τη στιγμή που ακούστηκε ένα μεγάλο μπαμ. Ο πιλότος της πτήσης, Σήφης Μιγάδης, ήταν σίγουρος για αυτό που είχε συμβεί.
Ένας από τους κινητήρες του αεροπλάνου είχε μόλις εκραγεί. Η ταχύτητα που έχει πιάσει, όμως, το Boeing δεν επέτρεπε στον κυβερνήτη να σταματήσει. Ζήτησε από τον συγκυβερνήτη του, λοιπόν, να μαζέψει τις ρόδες. Ένα ταξίδι 90 τρομακτικών δευτερολέπτων πάνω από την Αθήνα μόλις είχε ξεκινήσει.
Πτήση Ολυμπιακής 411: “Κατεβήκαμε στις κορυφές των σπιτιών”
Ο Σήφης Μιγάδης εργαζόταν ήδη 3ο χρόνια σε αυτό το επάγγελμα, όμως ποτέ ξανά δεν είχε κληθεί να διαχειριστεί μία παρόμοια κατάσταση. Όπως και ο ίδιος, όλοι πίστευαν πως το αεροπλάνο ήταν χαμένο. Αποφάσισε, όμως, να το παλέψει, παρά το γεγονός ότι οι πιθανότητες σωτηρίας ήταν απειροελάχιστες. Η έκρηξη του κινητήρα, έφερε σημαντική μείωση ισχύος του αεροπλάνου.
Η ταχύτητα ήταν τέτοια που ο πιλότος κατάφερε να περάσει μόλις 9 μέτρα πάνω από τον λόφο του Αλίμου που βρισκόταν μπροστά του. Επόμενος στόχος: να κρατήσει το αεροσκάφος στον αέρα μέχρι το Αιγάλεω και να προσπαθήσει να το προσγειώσει στο βουνό, μήπως και σωθεί κανείς.
Τα επόμενα δευτερόλεπτα που διαδραματίστηκαν στον εναέριο χώρο πάνω από την Αθήνα το μεσημέρι της 9ης Αυγούστου 1978 προκαλούν σοκ: Το αεροπλάνο έχανε διαρκώς ύψος, με αποτέλεσμα να φτάσει στο σημείο να πετά 55 μέτρα από το έδαφος και ξυστά από τις πολυκατοικίες. Όπως παραδέχτηκε μετά από χρόνια μία από τις αεροσυνοδούς της πτήσης, είχε φτάσει τόσο χαμηλά που μπορούσε να δει τους εργαζομένους του πύργου της Interamerican στη Συγγρού οι οποίοι κοιτούσαν την πορεία του αεροπλάνο αποσβολωμένοι.
Όπως διηγήθηκε μετά από χρόνια ο ίδιος ο κυβερνήτης του αεροσκάφους στην τηλεοπτική εκπομπή “Μία στις χίλιες”: «Κατεβήκαμε στις κορυφές των σπιτιών. Φτάσαμε στα 55 μέτρα σύμφωνα με το Flight Recorder. Υπήρχαν μερικές κεραίες πολυκατοικιών που τις καθαρίσαμε κυριολεκτικά». Ο έμπειρος πιλότος, όμως, δεν προχώρησε σε αυτή τη ριψοκίνδυνη κίνηση τυχαία.
Όπως σημείωσε ο ίδιος, η ισχύς που λάμβανε από τον κατεστραμμένο κινητήρα και η πολύ χαμηλή ταχύτητα (έφτασε να πετά με μόλις 158 μίλια πάνω από την Αθήνα) δεν του επέτρεπε να κάνει ελιγμούς. Οπότε επέλεξε να κρατήσει το αεροπλάνο σε σταθερή πορεία προκειμένου να κερδίσει χρόνο. Και τα κατάφερε.
LifestyleΈκτακτo: Θρήνος – Νεkρός σε τροχαίο γνωστός Έλληνας τραγουδιστήςMediaΌλο το διαδίκτυο μιλάει σήμερα για αυτά που είπε ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο
Πτήση Ολυμπιακής 411: Η προσγείωση πίσω στο Ελληνικό
Ωστόσο, η λεπτομέρεια που προκαλεί εντύπωση είναι πως επικράτησε απόλυτη ηρεμία. Κανείς από τους επιβάτες, η πλειοψηφία των οποίων ήταν Αμερικανοί τουρίστες, δεν κατάλαβε τίποτα, θεωρώντας πως το αεροπλάνο προσπαθούσε να πάρει ύψος φυσιολογικά. Βέβαια, το ίδιο συναίσθημα δεν μοιράζονταν οι πιλότοι και ο μηχανικός του αεροσκάφους, ο οποίος όλα αυτά τα δευτερόλεπτα προσπαθούσε να μειώσει τη ζημιά στους κινητήρες. Και ενώ το αεροπλάνο έπαιρνε πορεία προς τον λόφο του Αιγάλεω, η κατάσταση του αεροσκάφους βελτιώνονταν.
Τότε ο πιλότος, Σήφης Μιγάδης, με μαεστρικές κινήσεις έστριψε το Boeing προς τον Σκαραμαγκά, προκειμένου να επιστρέψει για προσγείωση στο Ελληνικό. Πάνω από τη θάλασσα του Πειραιά, μάλιστα, άδειασε κομμάτι των 160 τόνων καυσίμων του αεροπλάνου, προκειμένου να μειωθεί το βάρος και να γίνει πιο εύκολη η κίνησή του στον αέρα. Όταν έγινε αντιληπτό από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου, κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει τι είχε συμβεί. Όλοι, άλλωστε, το είχαν για χαμένο.
Μετά από 90 δραματικά δευτερόλεπτα στον αέρα, το αεροπλάνο προσγειώθηκε με επιτυχία στο Ελληνικό. Οι εικόνες που ακολούθησαν ήταν πολύ συγκινητικές. Το κλίμα ήταν πανηγυρικό ενώ τον πιλότο που κατάφερε να σώσει τις ζωές περισσοτέρων από 400 ατόμων υποδέχτηκαν οι δυο κόρες του που έμαθαν τι συνέβη και έτρεξαν να τον αγκαλιάσουν.
Μιλώντας στην ίδια εκπομπή ένα χρόνο μετά τη συνταξιοδότησή του, ο Σήφης Μιγάδης τονίζει ότι: «Όλοι όσοι ζούμε μετά από αυτό, ζούμε λαθραία. Δεν παύει, όμως, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές να υπάρχει μια κάποια πολύ μικρή ελπίδα που μπορεί να δώσει φως και ζωή». Τους μήνες μετά το συμβάν, ο πιλότος κλήθηκε από τις επίσημες ελληνικές αρχές προκειμένου να περιγράψει όλα όσα συνέβησαν εκείνο το μεσημέρι του Αυγούστου του 1978 στην Αθήνα.
Όπως αποδείχτηκε τελικά, ύστερα από ενδελεχή έρευνα, μια εταιρία κινητήρων έκανε λανθασμένη επισκευή στο Boeing, με αποτέλεσμα να προκαλέσει πρόβλημα ψύξης στον κινητήρα και τελικά να εκραγεί λίγο πριν από την απογείωση. Η Boeing ακόμη μέχρι σήμερα δεν μπορεί να εξηγήσει πως το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν κατέπεσε, ενώ ο τρόπος χειρισμού του Σίφη Μιγάδη διδάσκεται ακόμη μέχρι σήμερα στις πτητικές σχολές. Η διαχείριση της κατάστασης είναι παγκοσμίως γνωστή, γεγονός που φαίνεται από τα βίντεο-αφιερώματα από το εξωτερικό που κυκλοφορούν στην πλατφόρμα του Youtube.
Κλείνοντας, αυτός ο πιλότος έδρασε με πειθαρχία και οξύνοια. Έσωσε τους επιβάτες του πλοίου με αυτοθυσία και όλοι τον ευχαρίστησαν για αυτό το κατόρθωμα.
Περισσότερες Ειδήσεις σήμερα
Πανικός σε πτήση με 254 επιβάτες: Ακραίες αναταράξεις, γύρισε πίσω το αεροπλάνο
Αναγκαστική προσγείωση αεροπλάνου λόγω… ποντικού: Πετάχτηκε από το φαγητό επιβάτη