LIFESTYLE

Οι ψυχολόγοι απαντούν:5 συμβουλές για να επικοινωνείτε πιο αποτελεσματικά

Ανάγνωση: 6'

Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι μία από τις βασικές δεξιότητες που πρέπει να κατέχει κανείς για να πετύχει στη ζωή του. Είναι η βάση κάθε σπουδαίας και διαρκούς σχέσης, είτε πρόκειται για προσωπική είτε για επαγγελματική. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η επικοινωνία έχει να κάνει μόνο με την επιλογή των σωστών λέξεων και με το να λες αυτό που θέλει να ακούσει ο άλλος, αλλά υπάρχουν πολλά περισσότερα.

Η επικοινωνία μπορεί να πάρει πολλές μορφές και η αποτελεσματική πλοήγησή της μπορεί να μας βοηθήσει να συνδεθούμε καλύτερα με τους άλλους και να βρούμε μεγαλύτερη ικανοποίηση σε όλες τις γωνιές της ζωής μας. Διαβάστε παρακάτω πέντε σκόπιμες μεθόδους που μπορούν να σας βοηθήσουν να επικοινωνήσετε πιο αποτελεσματικά με τους γύρω σας.

1. Να είστε αφοσιωμένος ακροατής.

Φυσικά, ο τρόπος που επιλέγετε να στείλετε το μήνυμά σας έχει σημασία. Αλλά εξίσου σημαντικός, αν όχι πιο σημαντικός, είναι ο τρόπος με τον οποίο δίνετε προσοχή, ακούτε και λαμβάνετε το μήνυμα του συνομιλητή σας.

Όπως συμβουλεύει ο Mark Richards, διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού της βρετανικής BestEssays: “Μια αποτελεσματική επικοινωνία προϋποθέτει γνήσια ακρόαση, η οποία απαιτεί πέντε βασικές πτυχές: επικεντρώστε όλη σας την προσοχή στον ομιλητή, μην τον διακόπτετε, αφήστε την επικριτική σας πλευρά εκτός, δείξτε το ενδιαφέρον σας για το μήνυμά του προσθέτοντας μικρά σχόλια όπως “ναι” ή “καταλαβαίνω” και κάντε ερωτήσεις για να βεβαιωθείτε ότι έχετε κατανοήσει πλήρως”.

Δεν είναι το ίδιο πράγμα να σωπαίνεις και να ακούς ένα άτομο από το να είσαι πραγματικά εκεί με τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου, να είσαι ένας αφοσιωμένος ακροατής. Δεν μιλάμε ποτέ μόνο με λόγια. Τις περισσότερες φορές, το πραγματικό μήνυμα μπορεί να ειπωθεί μόνο από τις χειρονομίες και τις εκφράσεις του προσώπου μας. Έχετε αυτό κατά νου καθώς ακούτε τους άλλους.

2. Εκφραστείτε

Η επικοινωνία σημαίνει να εκφράζεσαι. Έχει να κάνει με το να μοιράζεσαι τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου με τους άλλους με ειλικρινή και ανοιχτό τρόπο. Επίσης, μπορείτε να διεκδικείτε τον εαυτό σας, δηλαδή να υπερασπίζεστε τις πεποιθήσεις σας, ενώ παράλληλα σέβεστε τις απόψεις των άλλων.

Όπως λέει η Jenifer Denver, υπεύθυνη ανθρώπινου δυναμικού της Writing Service Australia: “Το να είσαι διεκδικητικός δεν σημαίνει να είσαι εχθρικός και απαιτητικός. Σημαίνει περισσότερο να σέβεστε τον εαυτό σας, τις ανάγκες και τις αξίες σας. Να ξέρεις πώς και πότε να λες ένα αποφασιστικό “όχι”, να ξέρεις πώς να εκφράζεις κάτι αρνητικό με θετικό τρόπο και πώς να δέχεσαι ανατροφοδότηση ανεξάρτητα από τη φύση της”.

3. Δώστε προσοχή στα μη λεκτικά σημάδια

Όταν επικοινωνούμε μεταξύ μας, σπάνια χρησιμοποιούμε μόνο λέξεις. Τις περισσότερες φορές, χρησιμοποιούμε τη γλώσσα του σώματός μας – η οποία περιλαμβάνει χειρονομίες, εκφράσεις του προσώπου, τόνους της φωνής, οπτική επαφή, στάση του σώματος, ακόμη και την αναπνοή – για να στείλουμε το μήνυμά μας.

Γι’ αυτό πρέπει να μάθουμε να εντοπίζουμε όλα αυτά τα μη λεκτικά σημάδια και να τα χρησιμοποιούμε σωστά, ώστε να στέλνουμε το μήνυμά μας με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια. Το να μάθετε να διαβάζετε και να χρησιμοποιείτε τη γλώσσα του σώματος θα σας βοηθήσει να συνδεθείτε και να δημιουργήσετε σχέσεις με τους άλλους πιο εύκολα, επειδή όλοι θέλουν να επικοινωνούν με ένα άτομο που πραγματικά ακούει, νοιάζεται και καταλαβαίνει.

4. Ελέγξτε τα συναισθήματά σας

Πολύ συχνά, όταν αγγίζουμε ένα ευαίσθητο θέμα, αφήνουμε τα συναισθήματά μας να μας οδηγήσουν σε μια συζήτηση. Μερικές φορές, τότε ξεχνάμε όλο το νόημα αυτής της συζήτησης, οδηγώντας σε μια δυσάρεστη κατάσταση όπου λέμε πράγματα για τα οποία αργότερα μετανιώνουμε.

Έντονα συναισθήματα όπως η αγάπη και το άγχος μπορούν εύκολα να θολώσουν το μυαλό μας κατά τη διάρκεια των συζητήσεων και να μας κάνουν να μη σκεφτόμαστε πλέον λογικά. Σε αυτές τις καταστάσεις, οι τεχνικές συναισθηματικής διαχείρισης μπορούν να μας βοηθήσουν να επιστρέψουμε σε μια χαλαρή και λογική κατάσταση και να μας επιτρέψουν να εμπλακούμε με τους άλλους χωρίς να χάσουμε την ψυχραιμία μας.

5. Κάντε σκόπιμες γλωσσικές επιλογές

Τέλος, οι λέξεις που επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στο μήνυμά μας και να καθορίσουν πόσο αποτελεσματικά μεταδίδεται στους άλλους. Για παράδειγμα, αν είστε επικεφαλής ομάδας και θέλετε να δώσετε στην ομάδα σας να καταλάβει ότι είστε μαζί σε αυτό, χρησιμοποιήστε αντωνυμίες όπως “εμείς” και “μας” ενώ μιλάτε. Με αυτόν τον τρόπο, θα αρχίσουν να σκέφτονται τον εαυτό τους περισσότερο ως μέρος της ομάδας και λιγότερο ως μεμονωμένο μέρος της εταιρείας. Εν ολίγοις: Οι λέξεις μπορούν να έχουν μεγάλη δύναμη αν ξέρετε πώς και πότε να τις λέτε.

Το κακό βρίσκεται πάντα στις λεπτομέρειες. Ακόμα και ενώ επικοινωνούμε μεταξύ μας, πρέπει να δίνουμε προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες όπως οι χειρονομίες και οι αναστεναγμοί, γιατί η επικοινωνία δεν είναι μόνο λόγια. Στην πραγματικότητα, η επικοινωνία είναι μάλλον μια πολύπλοκη διαδικασία που κάνει ολόκληρη την ύπαρξή μας να μιλάει για ό,τι υπάρχει στην καρδιά και στο μυαλό μας.

Περισσότερες Ειδήσεις σήμερα

Τραγωδία στο Κιλκίς: Νεκρός 33χρονος ποδοσφαιριστής την ώρα του αγώνα

Θρίλερ στην Σαλαμίνα: 50χρονος βρέθηκε νεκρός από πυροβολισμό στην αυλή του

Επικοινωνία: Συμβουλές και τρόποι για καλύτερη αλληλεπίδραση με τον κόσμο-Τι να αποφύγετε και τι να προσέξετε

#TAGS:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ