Κι όμως αυτή η πόλη μόλις ανακοίνωσε πως όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα είναι πλέον δωρεάν!
Από την 1η Ιανουαρίου 2025, όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς στο Βελιγράδι θα είναι δωρεάν, σύμφωνα με την ανακοίνωση του δημάρχου της πόλης, Αλεξάνταρ Σάπιτς. Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί πρωτοπορία για την Ευρώπη, καθώς εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε μια πόλη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων. «Αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν θα χρειάζεται πλέον να αγοράσει εισιτήρια, μηνιαίο πάσο ή ετήσιο», δήλωσε ο δήμαρχος κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Ο Σάπιτς, που εξελέγη το 2022 με το Σερβικό Προοδευτικό Κόμμα (SNS), υπογράμμισε ότι το Βελιγράδι θα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή πόλη αυτού του μεγέθους με εντελώς δωρεάν μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις
Αν και πόλεις όπως το Ταλίν, το Μονπελιέ και το Λουξεμβούργο έχουν εφαρμόσει αντίστοιχα μέτρα, καμία από αυτές δεν διαθέτει πληθυσμό που να ξεπερνά το ένα εκατομμύριο. Με σχεδόν 1,7 εκατομμύρια κατοίκους, το Βελιγράδι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης λόγω της εκτεταμένης χρήσης αυτοκινήτων.
Ανανέωση στόλου και υποδομών
Ολόκληρος ο στόλος των λεωφορείων, των τραμ και των τρόλεϊ θα ανανεωθεί μέχρι το 2027, ενώ ο δήμαρχος δεσμεύτηκε ότι μέχρι το τέλος του 2025 κανένα λεωφορείο δεν θα είναι ηλικίας άνω των δύο ετών. Αυτή η κίνηση αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα των δημόσιων συγκοινωνιών.
Περιβαλλοντικά οφέλη και προκλήσεις
Παρότι ο Σάπιτς δεν ανέφερε συγκεκριμένα το περιβάλλον, η δωρεάν πρόσβαση στα μέσα μεταφοράς μπορεί να συμβάλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Το Βελιγράδι συγκαταλέγεται συχνά στις 10 πιο μολυσμένες πόλεις παγκοσμίως, σύμφωνα με την ελβετική εταιρεία IQ Air. Η Σερβία, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, έχει το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας στην Ευρώπη που σχετίζεται με τη ρύπανση, η οποία αποδίδεται μεταξύ άλλων στην εντατική χρήση άνθρακα και την κυκλοφορία παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο αριθμός των οχημάτων στο Βελιγράδι αναμένεται να φτάσει τα 700.000 μέχρι το τέλος του 2024, παρουσιάζοντας αύξηση 250.000 οχημάτων σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία. Ο δήμαρχος επισήμανε ότι η μόνη βιώσιμη λύση για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης είναι η κατασκευή μετρό, ένα έργο που παραμένει στα σχέδια εδώ και πολλά χρόνια.
Η πρωτοβουλία για δωρεάν μέσα μεταφοράς σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή για το Βελιγράδι, με την ελπίδα να βελτιώσει την ποιότητα ζωής και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ρύπανσης και της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Η ώρα της κρίσης για τα ασανσέρ πλησιάζει. Έρχονται πρόστιμα φωτιά για τις πολυκατοικίες. Δες πως θα το αποφύγεις στα xristika.gr.
Συναγερμός έχει σημάνει για ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών και επαγγελματικών χώρων, καθώς η προθεσμία για την πιστοποίηση ανελκυστήρων εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2024. Η μη συμμόρφωση μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα ύψους 1.500€, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις και αγωνία σε χιλιάδες νοικοκυριά.
Βάσει νομοθεσίας, όλοι οι ανελκυστήρες απαιτείται να ελέγχονται από διαπιστευμένους φορείς και να διαθέτουν πιστοποιητικό ασφαλείας. Ωστόσο, πολλοί παλαιότεροι ανελκυστήρες, ειδικά αυτοί που εγκαταστάθηκαν πριν το 2005, λειτουργούν χωρίς την απαραίτητη πιστοποίηση, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων και παραβάσεων.
LifestyleΌλοι χειροκροτούν τον Λάκη Λαζόπουλο: Είπε με το «γάντι» όσα κανείς δεν τόλμησε για τη Ζήνα ΚουτσελίνηΕλλάδαΚαιρός: Θα πνιγούν στις πλημμύρες: Έρχεται σε 48 ώρες η βροχή όλου του έτους – Αuτές είναι οι περιοχές που θα «βυθιστούν» στο νερό
Παρά τις παρατάσεις που έχουν δοθεί τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση παραμένει κρίσιμη. Ειδικά οι παλιές πολυκατοικίες είναι αντιμέτωπες με υψηλά κόστη συμμόρφωσης, τη στιγμή που το θεσμικό πλαίσιο παραμένει ανεπαρκές και η λειτουργία του “Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων” καθυστερεί.
Η ΠΟΜΙΔΑ, σε επιστολή της προς τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, ζητά νέα ετήσια παράταση έως το τέλος του 2025, επικαλούμενη οικονομικές δυσκολίες και γραφειοκρατικά εμπόδια. Το αίτημα στοχεύει να δώσει χρόνο στους ιδιοκτήτες να συμμορφωθούν, πριν οι ποινές γίνουν πραγματικότητα.
Η αναμονή για λύσεις συνεχίζεται, με χιλιάδες ανελκυστήρες να παραμένουν εκτός κανονισμών.
Ετήσια Παράταση: Για να δοθεί χρόνος στους ιδιοκτήτες να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις.
Λειτουργία του “Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων”: Ένα εργαλείο που έχει νομοθετηθεί, αλλά ακόμα δεν λειτουργεί, το οποίο θα διευκόλυνε τις καταχωρήσεις.
Αναθεώρηση ΚΥΑ: Με κλιμακωτές προθεσμίες, ανάλογα με το έτος κατασκευής των ανελκυστήρων, ώστε η διαδικασία να γίνει πιο δίκαιη και εφαρμόσιμη.
Παρά τις συνεχείς παρατάσεις, οι πολίτες συνεχίζουν να βρίσκονται στο ίδιο σημείο. Πολλοί διαχειριστές πολυκατοικιών δηλώνουν αδυναμία να καλύψουν το κόστος πιστοποίησης και εκσυγχρονισμού, ενώ οι επαγγελματίες του κλάδου προειδοποιούν ότι χωρίς μέτρα διευκόλυνσης, η συμμόρφωση παραμένει άπιαστο όνειρο.
Το κόστος για τον έλεγχο και τις αναγκαίες επισκευές ξεκινά από μερικές χιλιάδες ευρώ και μπορεί να φτάσει ακόμα και τις 10.000 ευρώ για παλιούς ανελκυστήρες που χρειάζονται εκτεταμένες παρεμβάσεις. Και ενώ οι ιδιοκτήτες αναζητούν τρόπο να ανταποκριθούν, το “Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων”, που θα έκανε τη διαδικασία πιο εύκολη, ακόμα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
Περισσότερες Ειδήσεις σήμερα
Απεργία Τετάρτη 17 Απριλίου: Τι θα λειτουργήσει και τι όχι
Παράνομη και η απεργία στα λεωφορεία – Αναστέλλεται η στάση εργασίας την Πέμπτη