ΥΓΕΙΑ

Συναισθηματική νοημοσύνη: Τι είναι, πώς να την αποκτήσεις και τα οφέλη στη δουλειά

Ανάγνωση: 6'

Εάν έχετε διαβάσει πρόσφατα οτιδήποτε σχετικά με το να προχωρήσετε στη δουλειά, ίσως έχετε διαβάσει ότι τα άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη (EI) είναι πιο πιθανό να προσληφθούν, να προαχθούν και να κερδίσουν καλύτερους μισθούς.

Τι είναι όμως το ΣΝ και γιατί είναι τόσο σημαντικό;

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα του καθενός να αναγνωρίζει και να ρυθμίζει τα συναισθήματά του και να κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων. Ένα υψηλό EQ σας βοηθά να χτίσετε σχέσεις, να μειώσετε το άγχος της ομάδας, να εκτονώσετε τις συγκρούσεις και να βελτιώσετε την εργασιακή ικανοποίηση. Σε τελική ανάλυση, ένα υψηλό EI σημαίνει ότι έχετε τη δυνατότητα να αυξήσετε την παραγωγικότητα της ομάδας και τη διατήρηση του προσωπικού. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όταν πρόκειται για την πρόσληψη διευθυντικών ρόλων, οι εργοδότες προσπαθούν να προσλάβουν και να προωθήσουν υποψηφίους με υψηλό «EQ» (συναισθηματικό πηλίκο) – αντί για IQ (πηλίκο νοημοσύνης).

Το EI είναι σημαντικό για όλους όσους θέλουν να είναι έτοιμοι για καριέρα. Με βάση το έργο του Daniel Goleman, παρακάτω είναι πέντε πυλώνες συναισθηματικής νοημοσύνης και πώς σας δίνουν πλεονέκτημα στο εργατικό δυναμικό.

Αυτογνωσία

Η αυτογνωσία είναι η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς τα συναισθήματά του, τα συναισθηματικά ερεθίσματα, τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τα κίνητρα, τις αξίες και τους στόχους και να κατανοεί πώς αυτά επηρεάζουν τις σκέψεις και τη συμπεριφορά κάποιου.

Για παράδειγμα, εάν αισθάνεστε πιεσμένοι, ενοχλημένοι, ή να μην εμπνέεστε από το ρόλο σας, είναι σημαντικό να αφιερώσετε χρόνο για να αναλογιστείτε και να ψάξετε μέσα σας γιατί μπορεί να αισθάνεστε έτσι. Όταν είστε σε θέση να επισημάνετε το συναίσθημα και να κατανοήσετε την αιτία του, βρίσκεστε σε πολύ καλό δρόμο για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα, ενεργώντας κατάλληλα, όπως να πάρετε την πρωτοβουλία να αναλάβετε πρόσθετη δουλειά που μπορεί να σας εμπνεύσει ή να βρείτε παραγωγικούς τρόπους να αντιμετωπίσετε ένα δύσκολο συνάδελφο.

Αυτοδιαχείρηση

Με βάση την αυτογνωσία κάποιου, η αυτοδιαχείριση είναι η ικανότητα να ρυθμίζει κανείς τα συναισθήματά του. Όλοι – συμπεριλαμβανομένων εκείνων με υψηλό EQ – βιώνουν κακές διαθέσεις, παρορμήσεις και αρνητικά συναισθήματα όπως θυμό και άγχος, αλλά η αυτοδιαχείριση είναι η ικανότητα να ελέγχεις αυτά τα συναισθήματα αντί να σε ελέγχουν.

Αυτό μπορεί να σημαίνει καθυστέρηση απόκρισης σε άκρως αγχωτικές ή επιθετικές καταστάσεις. Το να αποφασίσετε να κοιμηθείτε, χωρίς να έχετε απαντήσει σε ένα θυμωμένο email ή τηλεφώνημα, σημαίνει ότι προτιμάτε και μπορείτε να αντιδράσετε προσεκτικά και με ξεκάθαρο μυαλό και όχι παρορμητικά. Τα αρνητικά συναισθήματα και η παρορμητική συμπεριφορά όχι μόνο επηρεάζουν αρνητικά τους γύρω σας, αλλά μπορούν να επηρεάσουν και την ευημερία σας.

Κίνητρο

Το κίνητρο είναι ουσιαστικά αυτό που μας ωθεί να αναλάβουμε δράση. Όταν αντιμετωπίζουμε αποτυχίες και εμπόδια, το να κάνουμε check-in με τα κίνητρά μας είναι αυτό που μας εμπνέει να συνεχίσουμε να προχωράμε.

Εκείνοι με χαμηλά κίνητρα είναι πιο πιθανό να αποφεύγουν τον κίνδυνο (και όχι να επιλύουν προβλήματα), να είναι ανήσυχοι και να αποθαρρύνονται γρήγορα. Η έλλειψη κινήτρων τους μπορεί επίσης να τους οδηγήσει να εκφράσουν αρνητικά συναισθήματα σχετικά με τους στόχους και τα καθήκοντα του έργου, κάτι που μπορεί να επηρεάσει το ηθικό της ομάδας.

Όσοι παρακινούνται από το «κατόρθωμα» και κάνουν δουλειά για την οποία είναι περήφανοι, από την άλλη πλευρά, είναι πιο πιθανό να ζητήσουν ανατροφοδότηση, να παρακολουθούν την πρόοδό τους, να πιέζουν τον εαυτό τους και να προσπαθούν να βελτιώνουν συνεχώς τις δεξιότητες, τις γνώσεις και τα αποτελέσματά τους. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί τα άτομα με υψηλά κίνητρα αποτελούν πλεονέκτημα για οποιαδήποτε ομάδα.

Ενσυναίσθηση

Η ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να συνδεόμαστε συναισθηματικά με τους άλλους και να λαμβάνουμε υπόψη τα συναισθήματα, τις ανησυχίες και τις απόψεις τους. Είναι μια σημαντική ικανότητα που πρέπει να έχετε κατά τη διαπραγμάτευση με εσωτερικούς και εξωτερικούς ενδιαφερόμενους και πελάτες, καθώς δίνει τη δυνατότητα στον έναν να προβλέπει τις ανάγκες και την αντίδραση του άλλου.

Στο σημερινό εργατικό δυναμικό, συναισθηματικά έξυπνοι και ευφυείς διευθυντές συγκεντρώνουν ομάδες από διάφορα άτομα με μοναδικές προοπτικές και δυνάμεις, τις οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν. Η ενσυναίσθηση είναι ένα βασικό μέρος της υποδοχής και της εκτίμησης διαφορετικών απόψεων για την επίλυση προβλημάτων και την εξεύρεση καινοτόμων λύσεων.

Η ενσυναίσθηση είναι επίσης απαραίτητη για την αρμονία της ομάδας. Η παρατήρηση και η ανταπόκριση στις συναισθηματικές ανάγκες των ανθρώπων με τους οποίους συνεργάζεστε δημιουργεί μια ευτυχισμένη εργασιακή κουλτούρα.

Διαχείριση σχέσεων

Η διαχείριση σχέσεων έχει να κάνει με τις διαπροσωπικές δεξιότητες – την ικανότητα κάποιου να οικοδομεί γνήσια εμπιστοσύνη, σχέση και σεβασμό από τους συναδέλφους του. Αυτό είναι κάτι περισσότερο από το κλισέ μιας εμπιστοσύνης που φθίνει κατά τη διάρκεια της οικοδόμησης μιας ομάδας – έχει να κάνει με την εμπιστοσύνη και την εμπιστοσύνη σε μια ομάδα.

Ένας διευθυντής με εξαιρετικές δεξιότητες διαχείρισης σχέσεων είναι σε θέση να εμπνεύσει, να καθοδηγήσει και να αναπτύξει τα μέλη της ομάδας του, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό την απόδοση και την παραγωγικότητα της ομάδας.

Τελικές σκέψεις: Αν και η συναισθηματική νοημοσύνη φαίνεται να έρχεται φυσικά σε μερικούς, η ελαστικότητα του εγκεφάλου μας σημαίνει ότι μπορούμε να αυξήσουμε τη συναισθηματική μας νοημοσύνη αν είμαστε πρόθυμοι να βάλουμε τη δουλειά.

Περισσότερες Ειδήσεις σήμερα

10 καθημερινά λάθη που σας κάνουν να δείχνετε μεγαλύτερες από την ηλικία σας. Πως να διορθώσετε τις κακές συνήθειες

30 δευτερόλεπτα είναι αρκετά: 17 κόλπα ομορφιάς για να φαίνεσαι 10 χρόνια νεότερη

Ταξίδι με το αεροπλάνο: Οι αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα σου κατά τη διάρκεια της πτήσης και πώς να προετοιμαστείτε

#TAGS:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ